Keeping The Dream Alive

I Am Not Just a Dreamer, I Am The World Changer!
Azlan Ismail

Wednesday 16th November 2016



By  azlanpunyablog     01:07     
Day by day, makin teruk pulak rasanya aku punya stress. Nak diikutkan kecik-kecik aje masalahnya, tapi sebab banyak. Jadi satu beban. Aku sedar aku makin kerap bercakap sorang-sorang, kadang mencarut jugak sorang-sorang bila terfikir masalah atau salah sendiri.

Soal bisnes, biasa aje. Ada naik turun, ada risiko yang perlu ditanggung, yang buat aku takut. Kalau-kalau...aku jatuh....bersandar kat dinding....itu yang aku tak mau dia berulang lagi tu. Semua unit-unit yang aku jaga, bil air api belum aku bayar lagi pun. Dah 3 bulan, sebab aku guna semua duit yang aku ada untuk bayar motor yg dah masuk 4 bulan tak dibayar hari tu. Lagi 3 bulan, aku akan hold lagi bayar motor untuk recover balik bisnes.

Memang itu aje lah yang berulang-ulang nak dekat setahun aku buat sublet ni. Apa boleh buat, itu kan jalan yang aku pilih dulu? Buat sublet dengan zero capital? Aku rolling aje duit orang lain sampai jadi duit sendiri. Memang aku jarang rasa profit tiap bulan, sebab duit-duit tu dah di'translate'kan ke perabot-perabot yang aku beli untuk semua unit aku tu.

Deep down, aku bersyukur jugak. Kalau aku berhenti dan jual balik semua barang-barang yang ada tu termasuk modal deposit yang bakal aku dapat balik, adalah dekat 20K lepas ditolak semua rugi dan kos kos lain. Syukur sangat, sebab akuu mula tak keluar modal pun, cuma pening kepala dengan air mata :-)

Tapi hari ni...semua jadi pointless. Dah tak ada semangat, tujuan aku....dah hilang, kabur terus. Iyalah, dulu kan masa aku mula belajar niaga, sebab aku cadang nak bela anak orang. Bukan untuk aku pun. Kalau untuk aku sendiri, buat biasa-biasa asalkan aku boleh hidup dah lah. Memang niat aku macam tu...

Makin stress sebab, aku dah rancang nak kahwin. Mak pun aku dah bagitahu. Mak pun siap dah mula plan itu ini. At last tak jadi. Aku ditinggal macam itu aje. Aku geram. Bukan sekali, dah berkali. Termasuklah makwe yang dah kahwin dengan orang lain sebab pilihan orang tuanya.

Aku cuma nak...ada keluarga. Aku nak orang tu ada dengan aku masa aku susah sekarang. Tapi itulah, apa lagi yang aku boleh buat kan? Diri aku, aku tahulah. Mungkin aku terlalu jauh kedepan kalau dibandingkan dengan orang yang sebaya atau lagi muda ni. Kalau tak, masakan orang-orang tua aje yang asik ajak aku melepak bersembang niaga yang terlampau serius kan? Melepak dengan orang muda macam aku ni, orang tak faham...

Aku faham, apa yang orang fikir. Beza betul fikiran orang muda, orang tua, businessman muda dan tua. Memang lain. Kan aku bergaul dengan semua orang? Satu golongan ini, akan tak suka aku dan fikir aku semua nak betul. Aku tak boleh buat apalah, aku ikut saja orang yang betul, aku follow exactly as what they taught. And satu golongan ni pulak (which is orang tua-tua), they see me with full of respect. Orang tua-tua ini, sanggup datang berjumpa dengan aku yang lagi muda ni untuk belajar sesuatu whilst orang muda macam aku sendiri sees me like, semuanya aku nak betul.

Aku stress...

Sebab aku tahu aku tak bolehlah hidup dengan orang tua. Aku orang muda, kenalah hidup dengan orang muda, gaya muda.

The-Dear-Diary, aku stress... kau mesti tak faham apa yang aku sampaikan ni. Itulah yang buat aku stress. Aku tak ada sesiapa nak mengadu. Nak cerita dengan mak, mak bukan faham pun. Partner hidup? Aku dah kecewa. Cina-Classmate kawan baik aku? Dah susah nak jumpa. Aku ni, dah lah jauh dengan Tuhan...

Every time....aku akan bercakap sendiri....bercerita  dengan diri sendiri...sebab diri ni aje yang faham...

Risau betul, kalau-kalau suatu hari nanti aku jadi gila :-)

Dulu masa aku kecik-kecik, selalu aku nampak Arwah Abah geleng kepala sendiri. Kadang masa naik motor, kadang masa dia tengah tanam pokok cili lepas balik kerja. Selalu sangat...iyalah, kan aku aje yang selalu ikut Abah ke sana ke mari? Now, its happening to me...Abah dulu stress, aku aje yang tak faham kenapa Abah jadi macam tu.

Tapi sekarang, aku faham sangat...