Keeping The Dream Alive

I Am Not Just a Dreamer, I Am The World Changer!
Azlan Ismail

Wednesday 8th June 2016



By  azlanpunyablog     04:58     
Cuak betul rasanya pagi ni nak present final year project. Aku bukan risau aku tak boleh bercakap nanti, aku cuma risau kalau-kalau project aku tu di reject. Macam mana kalau assessor nak tengok project aku depan-depan (since helicopter mock-up kitorang besar, tak ada lah nak bawak sekali)?

Arab-Classmate sama Forward-Classmate dah cabut project diorang untuk bawak sekali masa present. Barangnya boleh dicabut, kecik pulak tu. Tak macam kitorang punya, terus melekat kat body.

Presentation buat kat hangar, dah jadi lautan manusia. Cuak-cuak pun, aku rasa yakin jugak nak present ni. Aku nampak cuma budak kelas aku aje yang pakai business attire. Yang lain-lain cuma pakai uniform biasa. Melangkah je masuk pintu hangar tu, aku dah rasa aura positif, dengan pakaian kemas, rambut baru potong semalam, hensem dan meyakinkan :-)

Sepatutnya jadual aku present pukul 9.30am, tapi dah pukul 10am assessor belum datang. Boring sikitlah aku tak boleh merayau-rayau tengok project orang lain.

Dalam 10.30 gitu assessor datang. Aku sama Cina-Classmate dah siapkan dua biji kerusi awal-awal. Cuma sorang je assessor yang datang. Aku jemput dia duduk.

"Assalamualaikum and very good morning. Welcome to our section. Let me introduce myself first before we go on our project. I am Azlan and this is Cina-Classmate"

Ringkas je introduction yang aku kasi, sambil dia tenung pada poster kitorang. Sekali sekala dia pandang aku yang tengah bercakap.

"Okay stop. Korang capai tak objektif ni?"

Sambil tuding poster kat bahagian objektif guna pen.

"Yes sir. Alhamdulillah kami dah capai objektif tu"

Ceritanya, assessor tu cuma tanya objektif sama result je. Aku ada tunjukkan jugak gambar-gambar yang kitorang dah tampal kat cupboard. Then again dia cuma cakap "bagus project awak ni. Saya suka" lepas tu belek-belek thesis. Tengah selak-selak, dia berhenti.

"Handrawing ke ni?" Dia tunjuk lukisan plan projek.

"Yes sir"

"Siapa lukis?"

"Saya lukis" jawab aku.

"Cantik. Cuma saya nak awak tambah sikit description untuk setiap plan ni. Tulis description, kemudian gambar plan. Nanti buat untuk Hard Cover Book korang"

Come on, kan melukis tu kerja aku? Mestilah cantik kan? :-)

Dia fill in markah depan kitorang. Semua dia kasi 8, 9, 8, 9 je. Kehkeh. Member lain ada yang dapat 6, 7 gitu aje. Ada jugak yang tak tau, assessor dia pergi jauh-jauh baru isi markah.

SirSabri-Lecturer bagitau yang kitorang dah boleh balik sebab assessor lagi sorang tak ada. MC katanya. Jadi markah cuma diambil dari satu assessor tadi je. Fuhh. Lega. Aku pun dah malas nak tunggu lama-lama. Ni pun dah lambat. Aku kena siapkan dokumen cepat, pukul 3 aku ada interview.

Jumpa MadamLaili-Lecturer kejap, ada oral test. Dalam banyak-banyak lecturer, pada aku dialah antara yang tak best. Strict orangnya, everything kena ikut rules. Kalau rules kena pakai safety boot, even dia dah nampak terang-terang safety boot, still nak suruh member lain pijakkan depan kasut tu. What the heck

Tak susah sangat soalannya, since aku dah lupa apa yang aku belajar masa practical dua minggu lepas and then aku tak baca balik, tak dapatlah aku nak jawab. Kan aku gamble orangnya. Final exam pun aku tak study, ni kan pulak oral test :-)

Dah pukul 12 lebih, aku hantar Kumar-Classmate balik rumah dulu, hari ni kitorang naik satu motor. Aku nak ke Seroja photostat semua sijil aku. In case masa interview nanti dia nak kan. Expect for the unexpected. Semalam Medelina-HammockHeli email, katanya cuma nak brief meet-up. Dia tak mention pun interview. Jadi aku cuma fikir, jumpa kejap aje nak kenal-kenal and thats it.


Seharian jugaklah aku pakai baju macam cikgu-cikgu. Sempat balik rumah kejap aje, itupun sebab nak susun balik sijil-sijil aku dalam fail.

Sepang-Bukit Jelutong dalam sejam gitu, aku tengok Waze. Jadi aku agak-agak pukul berapa aku boleh gerak. Jalannya macam senang, aku pun tak familiar. Aku fikir, kat tepi-tepi airport tu aje. Jadi bila dah sampai airport, tak ada lah susah aku nak cari tempatnya.

Ngam-ngam pukul 3 aku dah sampai airport, janji nak jumpa pukul 3. Tapi tempatnya bukan kat airport Subang tu, kat tempat yang ramai-ramai orang lalu. Kat tempat lain tapi aku tak tahu kat mana. Sampai aku termasuk kat Airod, abang polis tu kata bukan kat sini (which I already knew). Aku tunjuk alamat, Jalan Riyal, Skypark RAC.

"Ni lah Skypark, tapi ni bukan kat sini. Saya pun tak tau kat mana Jalan Riyal tu"

Duh. Tempatnya dah dekat, 7 minit je dari sini. Tapi taktau kat mana. Banyak kali aku pusing-pusing, ikut Waze tu lah. Mana entah jalannya. Dah lewat 15 minit. Aku whatsapp Medelina-Hammock, aku kata aku mungkin sesat. Kejap lagi aku sampai.

Lepas 40 minit pusing-pusing, baru aku jumpa. Damn son. Kat seberang runway tu rupanya. Kena pusing jauh sikit. Dah masuk kawasan Shah Alam, tadi tu Skypark Subang.

"You sit here and relax okay. The Floor Manager will come to you later. Just sit and relax" kata Medelina yang berkulit gelap. I dont know if she is an Indian or a foreigner but she is nice.



Berpeluh ketiak aku, pakai kemeja sama tie. Tempatnya panas, biasalah tempat repair aircraft. Mana ada aircond. Ada kipas tu aje, itupun untuk pekerja dia.

Deff-HammockHeli, Floor Manager datang.

"So you must be Azlan? I am Deff. Come follow me"

Dia bawak pergi kat meja dia. Tak banyak pun dia tanya. Dia tanya aku dari mana, aku belajar apa, apa yang aku tahu (airframe, engine, heli type). Then again dia tanya aku samada aku dah jalan-jalan pusing hangar atau belum. Aku kata belum.

"Come, lets go. I bring you to a tour"

Deff-Hammock kenalkan dengan crew, tak ramai pun. And mostly fresh grad. And of course, dia kenalkan aku sama some of the helicopters. Aku tanya jugak ada tak dia ambil budak MIAT selain aku nanti, katanya tak ada. Fuh, syukur. Bukan apa, aku tak mau ada budak Miat ada sekali dengan aku nanti. Aku tahu nanti diorang asik nak menyembang. Aku tak berkenan macam tu. Rimas. Lagipun, biarlah aku aje yang showing off. Biarlah aku tunjukkan bakat yang aku ada :-)

Nasib baiklah aku belum mula buat any license. Kat sini semua American Registered aircraft. Kalau ambil DCAM (Malaysia) atau EASA (Europe) license, tak bolehlah nak collect work schedule kat sini since aircraftnya semua American Registered, unless kalau buat FAA License (America). Kalau ada Malaysian Registered aircraft, sure no problem.

Medelina-Hammock takmau pun semua sijil-sijil aku. Resume pun dia kata tak payah since aku dah kasi kat email. Aku katalah aku ada hardcopy kalau-kalau dia nak. Then again dia ambil, jadi tak payahlah dia print balik.

Thats it, aku dah dapat. Okaylah dengan allowance RM500. Bertambah sikit cashflow aku nanti. Walaupun RM500 tu senang aje aku nak dapat. Wakaka. It doesnt matter how much the allowance is, aku cuma nak experience, nak dapatkan kerja sebab nak slip gaji. Itu aje :-)